Saturday, April 21, 2012

Detik Kelahiran Iman Sofia

28 Februari 2012 - 40weeks 2days
Ari ni ade checkup kat KK Bukit Tunggal, kire nurse nk kasik tarikh utk jumpe doktor kalau masih x beranak lg.. Ari ni gak, ade opismate dtg dr KL, nk settlekan hal documentation. Lps dh pum pam setelkan hal documents pg tu.. dlm kul 11, bertolak ke KK Bukit Tunggal. Nurse bg tarikh 6/3/2012 utk jumpe doktor. Pastu doktor akan tentukan tarikh utk serah diri ke spital utk di induce. Mase ni baru aku tau, kalu baby dlm perut mengeras every 5-10 mins ke.. kire sekata.. tu pn adalah tanda² nk bersalin.. aku igtkan tanda cam ada bloodshow, pecah ketuban or contraction je.. amende aaaa....
Balik dr KK tu.. main angkat² file ngan documents nk bg opismate tu. Opismate tu dh gurau² dh.. "aku takut ko terberanak je ari ni.. haha"
Tgahari tu.. lps lunch.. rase cam ade show.. g check.. confirm.. ade blood show.. x sikit.. x byk.. medium je kut.. pastu bgtau kwn² opis.. dorg suh g spital.. aku rilek lg.. dlm kul 3 baru balik umah.. tu pn lps beli roti, milo 3 in 1, biskut utk bwk bekal ke spital. Dah balik umah, husband try kol kwn die yg doktor, tanye camne. Kwn die suggest g spital trus. Aku lak tepon kwn aku, Peyuh.. Peyuh kate ade rase contraction x? Aku kate contraction xde, tp mengeras tu ade laa.. every 5 mins.. gerun gak aku. Sbb mase Dina dulu.. air ketuban pecah trus.. tanda lain.
So, husband decide, g spital jelah.. takut ape² jd kang.. kalu kat spital dh sng.. maka check in ward.. Bukaan dh 2cm.. lps daftar ape sume.. Second class dh penuh.. tgal 3rd class jelah.. xkisah laa.. tp mintak ngan nurse yg daftarkan aku tu.. aku nk duk tepi tingkap.. bkn ape, privasi sket.. luas pn luas.. xkaco org... hahaha.. maka tidurla sy kat ward pd malam tu...

29 Februari 2012 - 40weeks 3days
Fuh, tarikh ni best wooo.. Sekali dalam 4 tahun. Kalu sambut besday, mmg sambut sekali dlm 4 tahun aaa.. jimat punyer... Mase ni, xde sakit, xde bloodshow.. apa pn takdak.. baby pn elok je gerak²... mengeras pn cam bese.. smpikan aku mntk ngan doktor nk balik.. tp doktor x bg.. die kate duk dulu smpi malam ni.. kalu mlm ni xde ape² gak.. esk bley balik. Yelah doktor.. sy ikut jelah.. Seb baik ade rakan sebelah yg nk berbual².. pastu ade bwk bekal Novel Ramlee Awang Mursyid lg.. hahaha.. kire rest jelah.. mkn tdo.. mkn tdo.. hahaha.. mmg x berani nk cek jalan, sbb xrase sakit n xde ape² show.. so, mmg duk saje jelah

1 Mac 2012 - 40weeks 4days
12:15am
Bersms ngan sepupu husband.. die bg tip, nk bg beranak. Bace doa nabi yunus dlm ikan nun tu, sambil urut perut ikut arah jam sebanyak 7x. Tp aku wat berkali² ah. Sampaikan kakak sblh aku tu heran.. amende yg aku wat. Yelah, xmo laa.. kes masuk wad.. pastu kuar.. pastu masuk balik.. alang² dh masuk ni.. biar kuar ngan baby trus.. abis citer.. hahaha

04:00am
Terbangun dr tdo, sbb baby dlm perut mengeras ngan bergerak² semacam je. Mmg x selesa. Bangun nak ke toilet. Turun je dr katil... debusshhhh... wah.. air ketuban dh pecah ah... adehs².. camno ni.. rase cam 1st time beranak lak.. hahahha.... kebetulan mase tu, nurse sedang round wad, amik tekanan darah & denyutan jantung baby. Trus bgtau nurse. Nurse suh tgu doktor dtg...

05:00am
Tunggu doktor x kunjung tibe, mn doktor ni... Sekali lg air ketuban mengalir ngan byknye.. adehs.. dlm hati.. xpe ke ah? Byk² air ketuban kuar ni.. mase Dina dulu, kuar sket² je.. ni kuar mcm air paip.. biar btol.. tanye nurse, mn doktor? Die kate doktor tgh attend pesakit.. suh aku rilek dulu... aku pn rilek laa.. balik semula ke katil. And sempat lg skali air ketuban kuar mcm air paip.. adehs.. jgn panik.. ilek²...

06:00am
Doktor dtg dh.. tanye aku bile air ketuban start kuar.. dh bape kali.. pastu cek bukaan.. baru 2cm.. aku pn musykil.. air ketuban bukan main byk.. baru 2cm? dh bile nk beranak ni.. huhuhu.. Doktor tu suh aku rilek dulu kat katil.. Rilek la aku kat katil ngan musykilnye...

06:30am
Start dh.. contraction dh dtg.. memule tiap 15min.. lame² tiap 5 min.. slagi leh tahan.. aku tahan.. dh doktor x kate ape.. aku tgu jelah.. tahan jelah sakit tu.. Nk ilangkan sakit.. aku g mandi air panas... aaahhh... lega sket.. kurang sket rase sakit.. Tp mmg aku mengerekot laa.. kakak sblh aku ajak berbual, aku jwb sepatah je.. die suh aku g check jln.. aku rilek lg.. adehss..

08:00am
Nurse bg breakfast. Sakit contraction lak, x benti².. kalu sblm ni tiap 5 mins.. ni x dah.. mcm sepanjang mase jer... huhuhu... Nurse tgk aku semacam, suh aku g cek jalan.. Aku pn g cek laa.. nurse yg cek.. Nurse tu tanye, "awok yg td kuor air ketuban kan?" Aku jwb "Yer, doktor cek dh td, tp baru 2cm". Pastu bile dh cek, nurse tu ckp "awok dh 5cm ni.. sedia baju baby dll.. kt nk masuk labour room ni. Awok mkn dok g?" Aku jwb la lom. Nurse tu suh aku makan dulu. Kebetulan mase breakfast pg tu.. ade roti peanut butter & telur sebiji. Dalam sakit² pn.. aku telan gak.. sbb igt pesan Ma.. makan telur mase nk bersalin... hahaha.. mmg aku pakse makan gak laa..

08:30am
Abis makan, nurse tolak ke labour room. Guna kerusi roda. Memule suh aku jalan jer.. aku xmo.. xlarat seh.. dlm duk sakit² tu.. camne nk jalan.. huhuhu

08:45am
Kat labour room dh.. tukar baju. Aku ade mntk ubat tahan sakit, tp doktor xkasik.. sbb aku dh peringkat akhir.. katenye laaa... Mase aku masuk tu, Nurse bgtau nurse lain.. die ni xmacam 5cm pn.. mcm dh smpi mase.. Ye kut. Sbb bile baring je.. aku rase nk meneran dh.. tp nurse suh hold dulu.. suh kepit.. Korg bygkan.. dlm rase nk teran, ade ke suh kepit, tahan jgn teran.. bley ke? logik ke? adehs²... Pastu doktor pasangkan drip kat tgn.. mende ntah.. tp yg pasti bkn drip utk induce.. takat air garam je kut... Husband pn dah sampai.. tp aku layan sume.. sakit wesss.. dh la kene tahan... huhuhu

9:30am
Still x leh nk push lg, nurse kate sbb kepala baby x btol² kat lubang die.. adehs.. pulak dh.. pastu tgk heartbeat baby pn ok.. so, decided to wait until kepala baby btol² engage... Dalam sakit tu.. sempat jugak aku tertdo.. haha.. lawak la part ni.. ngantuk sgt kut.. yelah.. tdo kul 1 lebih, bgn kul 4.. pastu x tdo².. haha.. pastu misi tanye.. ade bwk minyak selusuh x? huhuhu.. aku mmg xde minyak selusuh.. air selusuh ke.. air akar siti fatimah ade.. tp aku xsanggup nk minum.. hanyir ah..
Pastu misi aka bidan spital gomen tu sapukan minyak selusuh yg die bwk. Mmg aku berterime kasih lah kat bidan tu.. mmg tlg aku gler² ah.. siap bace doa².. suh kepala baby engage btol.. sng nk push kuar... huhuhu

10.45am
Setelah meneran berkali².. yer.. byk kali aku try teran... tp x berjaye.. rasenye aku dh lupe cara meneran kut.. huhuhu... asik² meneran kat muka.. meneran tang lain.. smpi aku dh letih gler.. rase nk give up gler... tp bile pikir balik.. kalu give up.. camne baby nk kuar? camne nk ilangkan sakit contraction tu? nak ceaser ke? huhuhu... Misi ngan bidan pn ade bg dorongan n sokongan moral.. husband lak jd cheerleader.. huhuhu.. maka tepat jam 10.46am... berjaye kuarkan kepala baby.. kene gunting banyak... gunting bahagian atas... bahagian bawah ade koyak sket.. huhuhu
Maka misi pn letak baby atas dada aku.. menangis la Iman Sofia.. comey lak... kuar² je nangis.. Dina dulu.. kuar² senyap, sbb lemas terbelit tali pusat. Alahai.. comey nye Sofia nangis.. dlm hati mmg lega dh.. Alhamdulillah.. selamat...
Maka, officially.. lahir lah puteri kedua kami pada 10:46am, 1 Mac 2012, seberat 3.38kg.. mak aihhh... beratnye.. patutla susah nk kuar.. kakak die dulu 2.15kg jer... huhuhuhu

11:30am
Lepas setel sume pembersihan uri & baby.. maka prosedur seterusnye.. menjahit apa yg patut... Seb baik die bius.. pastu misi yg jahit tu.. mmg buat ngan berhemah... Sakit tu mmg rase.. tp x la sesakit beranak.. beranak lg sakit kut.. haha.. Dah setel sume, di park luar dr labour room tu.. suh rilek² dulu... sempat la aku tdo.. balas dendam tdo mlm tu.. yg x cukup tu.. baby plak dibawa jupe paed sbb nk isi buku baby.. tgk keseluruhan kesihatan baby kut... Husband duk luar.. tgu jelah smpi sudah...

02:00pm
Selesai sume, misi bwk baby kpd aku utk disusukan buat kali pertama. Wah.. sofia kene puji.. pandai isap susu.. xyah nk ajar sgt.. haha.. pastu ditolak ke katil wad la plak.. maka bermula la sesi ibu n anak duk ward.. pepandai sendri la yer.. dlm duk sakit² lps beranak tu.. jage anak lg.. haha.. mmg mencabar ah.. Mase dina dulu.. die masuk nurseri.. aku leh tdo ngan lena.. yg ni x laa.. kene jage sendri... hehe

Maka dgn itu.. berakhir la cite psl beranak.. pasni cite psl pantang plak eh.. hahahahah... Ni gambar mase mula² dipindahkan ke ward.. Iman Sofia berumur lebih kurang 4 jam.. hehe...

0 comments: