Thursday, June 11, 2009

Betul Kate Mak.....

Arwah mak penah berkata,
"sape la nk jage anak mung tu...dh la buas...wahi nangih plok tu...ish...riso aku eh...xdok org nok jage Adik...dakpelah..bior aku je jage..buas2 pun...nangih2 pun..cucu aku...ni je cucu aku...sian plok ke die"
Ni laa ape yg arwah mak ckp bile aku berkire2 nk cari pengasuh or hantar Irdina ke taska...mase tu mak sihat lg..cume x bape larat...sbb sakit lutut yg die alami sekian lame....aku memula xde la terpk betul ape yg arwah mak ckp...sbb aku rase pengasuh or taska pasti pandai menguruskan Irdina tu...
Smlm aku dpt berite mengejutkan dari pengasuh Irdina yg baru...baru 3 hari die jage Irdina...guess what?? "Akak jage Dina smpi ujung bln ni je ek...sbb akak x larat nk jage smpi 2 org..." 2 org tu merujuk pd Irdina dan sorg lagi budak umor 3 bln...
Mmg pd hari pertama Irdina di umah pengasuh tu...die x ok...aku terpakse balik dr opis utk menenangkan die....bile dh selamat tdo...baghu aku ke opis semule...kemudian...selepas dr kejadian itu..Irdina ok jer...xde pn nangis2...maybe kenakalan Irdina...suke bermain dari tido...erm...aku pn xtau nk kate ape....
But...bile aku smpi di umah je...air mata mmg x tertahan dh...teringat kata-kata arwah mak...mmmg betul...dan mase tu...mcm2 bermain di minda....nape mak pegi dulu? nape mcm2 jadi kat aku lps mak pergi....nape semua ni jd...seriously...mmg aku xready langsung...perasaan yg sblm ni tenang...dan redha ngan pemergian mak...jd bercampur baur dh...lihatlah betapa besarnya pengorbanan mak...baghu aku nk hargai...baghu nk sedih2...baghu terpk betapa byknye dugaan dlm hidup nih...
Arwah mak juga slalu berpesan..."Mu jgn nok tambah anak lg aaa...sian dina...kecik lg"...Well...mmg pesanan mak tu amat tepat skali ngan keadaan aku skrg...bygkan kalu aku mmg tambah sorg lg?? Yg Irdina seorg skrg pn dah x terlayan...huhu....
Mcm2 perasaan yg menyelubungi aku skrg....xtau camne nk luahkan...tp aku cukup terkilan...tulaaa...manja sgt ngan mak...last2 gini la jdnye...mcm xtau nk survive sendri...tau nangis je...
InsyaAllah....aku akan cari taska la plak utk jage Irdina...diharapkan agar taska x reject Irdina...terus terang aku katakan...jiwa perbelanjaan kami cukup...jika family aku org yg senang...mmg aku akan resign...akan aku tumpukan pd jage Irdina sahaja...tp...apekan daya...taraf ekonomi aku masih belum stabil....perbelanjaan masih tidak cukup...lgpun...aku baghu je keje 3 bln slps 7 bulan menganggur....mmg byk bende yg memerlukan pengorbanan..dan kehilangan mak serta terpakse menghantar Irdina ke pusat jagaan adalah salah satu daripadanya....
Mak...Yong doakan mak bahagia di sana....Jgn risaukan Irdina...Yong akan jage Irdina kesayangan mak tu elok2...Al-Fatihah

0 comments: