Sunday, May 31, 2009

Kehilangan~~

SAlam... mungkin ramai yg dh tau...mak aku telah meninggal dunia tepat seminggu yg lps iaitu pd tanggal 21 Mei 2009 bersamaan .......

time kasih pd sesape yg mengucapkan takziah..seriously..aku xtau ape nk ckp bile korg ucap cenggitu..tp aku amat menghargai korg sume yg begitu prihatin dengan ape yg berlaku...

Tak sempat pn nk sambut hari ibu...mak aku dh tgalkan kami sekeluarga...sedih toksah nk ckp laa..even smpi skrg pn aku masih terbayang, terngiang2...merindui wajah, gelak tawa..bebelan...caring mak aku tuh...aku xley nk teringat kat die...kompom air mata ni bercucuran jatuh...aku x sangke..kejap je mak bersame ngan aku...aku xpuas pn berada ngan mak...aku baghu je nk jage die ngan berpindah ke sini...tp tulaa...masa yg Allah berikan teramatlah singkat...sesungguhnya kita mmg xkan menjangka takdir yang akan kite tempuhi...Hanya Allah yg berkuasa menentukan jalan hidup kite..

Seriously...aku xprepare utk kehilangan mak aku nih...n aku rase..mane2 anak pn..xnk kehilangan ibunye...tp kite ttp kene redha..kerana apa yg bermula pasti akan berakhir...begitu juga dengan hidup kite..bila2 masa Allah boleh tarik balik segala nikmat hidup kite...cume terpulang pd kite samada ingin beriman kpd-Nya atau tidak...

aku baghu teringat...betapa isi kandungan ESQ yg aku ikuti pd awal bln Mei (ketika itu mak aku masih sihat) betol2 menimpa aku...tp..aku tetap berserah kpd-Nya...ape yg aku bley lakukan..ialah berdoa agar roh mak aku dicucuri rahmat-Nya dan ditempatkan di kalangan orang yg beriman...

betapa aku merindui mak aku skrg ni...btol ape org kate...kt hanya menghargai seseorg hanya apabila org itu tiada...dan aku mengaku di sini bahawa aku tidaklah sebegitu baik...aku juga ada melakukan kesilapan.,.dan aku benar2 menyesal bahawa mak aku tidak sempat merasa kesenangan...aku hanya membawa kesusahan kpdnye dgn hal2 duniawi aku...smpikan aku berasa agak selesa kerana apa jua yang berlaku...pasti ada mak yg akan membela dan menenangkan aku...

Tp kini...segalanya sendri...betapa aku x reti nk buat ape2 tanpa kehadiran mak..mmg aku cukup terasa kehilangan mak... mak la segalanya bg aku...betapa aku begitu dimanjai oleh mak..smpikan segala2 nya perlu merujuk pd mak...kalaulah masa blh diundur kembali...kengkadang aku terpk..akan aku persiapkan diri utk menghadapi liku2 hidup tanpa mak...tp tulah...kt sbg manusia hanya berserah...hanya Allah yg menentukan dan tahu bila tiba waktunya utk kt menutup mata...betapa kerdilnya hamba Allah ini..ya Allah...Sesungguhnya Engkaulah Maha Penentu jalan hidup kami...kami hanya berserah kpd Mu Ya Allah...Peliharakanlah kami agar kami boleh mengikut jalanMu walaupun pelbagai dugaan yg mendatang...Amin..

Mak...Yong sayangkan mak...smpi bila2...Yong akan berusaha untuk menjalani hidup ini tanpa mak di sisi...Yong xkan bersikap seperti anak kecik yang perlu dimanjai oleh ibunya lg...Yong akan jage Abah, adik, Dina baik2...Yong akan igt segala pesanan mak..InsyaAllah...Yong berharap mak bahagia di sana..Insya Allah yong akan selalu mendoakan kesejahteraan mak di alam sane...Yong juga mintak ampun byk2...sesungguhnya terlalu byk dosa2 Yong pd mak...sapelah Yong yg berharap agar mak x berkire...Semoga Allah merahmati hidup dan kesejahteraan keluarga kita...

Pesanan pd mereka yg masih ada ibu dan bapa...hargailah ibu dan bapa anda...layanlah mereka ngan sebaik2nya...kerana kt xkan tau bile maut akan menjemput..samada kt pergi dahulu atau mereka dahulu...Wallahualam...

0 comments: